40= plucking pheasants since 2017
Online: 0  •  Vizitatori (24 ore): 2
Papagalul Diliu • 10-Mar-2022

sorin_dinbanat ➛ Papagalul Diliu

Lucian Viziru se intoarce din Germania (Wurzburg) si povesteste de fecioru-su de 12-13 ani. Si zice cam asa:
Îi place la şcoala din România?
Lucian Da. Are ceva mai multă libertate aici, ceea ce e bine, pentru că are nevoie de asta, are nevoie să facă lucrurile din plăcere, nu forţat, cum le făcea în Germania.
Ema Acolo, profesorii ne trimiteau mail dacă nu scria de la linia caietului, ci cu două degete mai spre centrul caietului. Ne spuneau că nu e acceptabil acest comportament. Altădată, m-au sunat de la şcoală că Mihai e violent. Şi eu le-am spus că poate fi oricum, numai violent nu. Îi arătase unui copil o poziţie din Karate Kid, pentru că văzuse cu o seară înainte filmul, şi ei au considerat a fi o formă de violenţă. Era în pauză, nu a lovit pe nimeni, nu a atins pe nimeni, doar s-a jucat aşa în curtea şcolii.
Lucian Sau nu avea voie să alerge pe culoar în pauză.
Ema Nemţii mai au o chestie: fac un triaj din clasa a patra spre a cincea şi ţi se spunea dacă mergi mai departe la şcoala de meserii, dacă rămâi cu 8 clase sau dacă ajungi la bacalaureat şi la facultate. Şi chestia asta nu se prea schimbă pe parcurs, chiar dacă tu poate ai avut o explozie hormonală şi-ţi revii pe la 16 ani.

Mi se pare f. dura treaba. Sau e de la scoala la scoala?

Eh, ca de obicei, lucrurile sunt foarte nuantate. Si exista foarte multe tendinte de generalizare, in functie de experienta fiecaruia. De exemplu, daca au o experienta proasta cu cineva, cu un neamt de exemplu, sau cu unii dintr-un sistem, exista tendinta la unii oameni de a generaliza si spune ca toti nemtii sunt asa, sau ca tot sistemul este asa. Uite, pana si in ziua de azi exista oameni, stim si pe aici unii, care considera ca toti nemtii sunt nazisti.

In egala masura insa, trebuie sa iti spun ca nici eu nu sunt foarte tare in masura sa imi dau cu parerea despre sistemul de invatamant romanesc. Pot spune doar despre ce am trait eu, si poate nici experienta mea nu e relevanta pt tot sistemul de atunci si ce mai stiu este din ceea ce imi povestesc prietenii din Romania, majoritatea avand si ei copii la scoala. Si mai pot sa iti povestesc despre familii care s-au intors din Germania in Romania, avand copiii inca la scoala.

Hai sa sistematizam un pic.

1. Da. Are ceva mai multă libertate aici, ceea ce e bine, pentru că are nevoie de asta, are nevoie să facă lucrurile din plăcere, nu forţat, cum le făcea în Germania.

Nu stiu la ce fel de libertate se refera. Pentru ca pe vremea mea si din cate am inteles, metoda se practica si acum pe la anumite scoli si licee din Brasov, baza era "toceala", invatatul pe de rost, si redatul ca papagalul (sic!). Bine nu vorbesc de materiile stiintelor exacte gen Matematica, Fizica, Chimie unde lucrurile sunt diferite. Insa parerea mea este ca una dintre cele mai mari racile ale sistemului vechi (si poate si cel nou) era tocmai incorsetarea creativitatii (eventual eliminarea totala a ei) si a punerii in context.
O sa-ti dau un singur exemplu. Geografia. Pentru ca pustiul tocmai urmeaza sa dea Bacul si din Gepgrafie in engleza (pentru ca a fost la clasa bilinguala). El si-a ales Geografia. Ei bine, aici cand te asculta la scoala, sau dai lucrare nu te asculta de genul: "Arata-mi America pe harta!" sau "Enumera capitalele tuturor statelor africane" (stiu sigur ca la asta am avut lucrare in scoala generala si le stiam pe toate, si nu zic ca era ceva rau). Pustiul si-a ales Geografia pentru ca i-a placut de mic. Era in clasele primare si ma tot punea sa il intreb capitalele tarilor din Europa si era tare mandru ca le stia pe toate. Aici, la gimnaziu primesti o tema. Daca te ascula la "oral" primesti o tema in prealabil si trebuie sa pregatesti un referat. Iar "oralul" si pregatirea referatului te ajuta pentru lucrarea scrisa.
Pentru ca nu e o tema pe care poti sa o inveti ca papagalul. Si trebuie sa iti folosesti cunostiintele si sa le pui in context. De exemplu, primesti ca tema la examen: "Mafia drogurilor in America de Sud". PAM PAM. Ce are asta cu Geografia? Are! Pentru ca trebuie sa vorbesti despre conditiile geografice de acolo care fac din Columbia un teren ideal pentru cultivarea coca. Apoi de situatia economica (am facut si noi multa geografie economica) si politica si cate si mai cate.

Si pot sa iti dau nenumarate exemple. Insa nu cred ca asta iti ingradeste libertatea.

In Germania facea "fortat" lucrurile? Sistemul de invatamant in general cam in toata lumea, cu exceptia unor scoli deosebite pentru copii deosebiti (o sa-ti povestesc alta data despre Florin Colceag) sistemul de invatamant este cel mai coercitiv si manipulatoriu sistem cu care ai de-a face in anii formarii tale ca OM. Fortat? Mor de ras. Atat timp cat ideea de baza a sistemului este "Tu inveti - Noi iti dam note"...

Si sa nu uitam creativitatea. Libertatea de a iesi din linia oficiala trasata de profesoara de romana, ca un exemplu, era zero. Ti se spunea clar ce a vrut sa spuna poetul, si asa trebuia sa reproduci si tu. (e o scena minunata cu Nichita Stanescu, dar si aia, alta data).
In facultate, inclusiv la proiectul de stat, trebuia sa vii cu chestii care s-au mai facut de mii de ori, si cu nimic nou, ca nu cumva sa soliciti neuronii celor din comisie cu vreo chestie noua. Ca ei aveau grila lor, si erau oricum plictisiti de moarte de Examenele de Proiect de Stat. Asa ca daca nu cumva voiai sa tii ridici in cap, era bine sa mergi pe drumul gata batatorit.

Concluzie: din ceea ce am trait eu si am inteles ca inca se aplica, atat timp cat accentul se pune repetare mecanica, nu exista libertate. Repet, nu ma pot pronunta despre Romania de azi, dar fiul meu a avut mult mai multa libertate in scoala decat am avut eu. Si nu ma refer la sistemul comunist si chestiile comuniste pe care trebuia sa le inveti, la istorie de exemplu. Ma refer la modul general, in a intelege si a pune in context si a te face sa gandesti si sa prezinti ceea ce gandesti.

2. Acolo, profesorii ne trimiteau mail dacă nu scria de la linia caietului, ci cu două degete mai spre centrul caietului. Ne spuneau că nu e acceptabil acest comportament.

Mai, nu exclud sa fie si astfel de invatatoare. Peste tot dai de tot felul de profesori si profesoare. Dar o simpla experienta de genul asta nu insamna nimic la nivel general. Mie chiar mi se pare o "naivitate" ca sa fiu bland sa raspunzi la intrebarea: "ce nu ti-a placut la invatamantul din Germania" cu "am primit mail ca fiul nostru nu scria de la linia caietului". Uite, invatatoarea pustiului meu nu ar fi facut asa ceva. Deci, cum e? Cuvantul meu contra cuvantul Emei? Nu stiu insa cum s-a exprimat profesoara respectiva. Pentru asta ar trebui sa vad mailul ei. Insa pot spune ca o anumita ordonare a scrisului in pagina nu este deloc rea. Si pe noi ne punea invatatoarea sa aplica regula degetuluio mare de la mana stanga atunci cand aveam alineat nou...:-))) Uite un exemplu: pe mine ma oboseste adeseori Euuu pentru modul in care isi aseaza "textele in pagina". Il citesc, dar consider obositoare treaba aia.

Concluzie: sa faci din asta un capat de acuzare...Pai pot scrie zeci de pagini despre ce nu imi place mie la sistemul de invatamant in Germania, plecand mai ales de la faptul ca este un sistem de invatamant asa numit "social": We leave no one behind. Ce inseamna asta? Ca de cele mai multe ori, atentia este concentrata pe verigile slabe ale unei clase (in special in ciclul primar), Si cine au cel mai mult de suferit? Exact, cei din varf. Sigur profesoara cica le da teme suplimentare elevilor de top, dar depinde mult de nivelul clasei. Daca exista cativa care chiar sunt batuti in cap sau care nu prea vorbesc limba germana, lucrurile se complica foarte mult pentru invatatoare si cei de top pierd.
Fii atent, pe noi ne tot chema invatatoarea la scoala pentru ca pustiul deranja in timpul orelor. Si l-a un moment dat am intrebat-o: "Cum face?" "Pai, le dau ceva de facut, el termina repede si apoi incepe si ii deranjeaza pe ceilalti care inca au de facut" Si i-am zis: "Aaaa, da! Pai nu ar fi normal ca atunci cand a terminat ceva de facut, un pusti ca el care vorbeste cu multa placere (oare cu cine seamana?!) sa inceapa sa vorbesca? Nu ar fi normal ca Dvs. ca invatatoare, daca ati vazut ca a terminat, sa ii dati suplimentar ceva de facut? Daca deranjeaza fara sa fi terminat ce a avut de facut, atunci imi spuneti mie si vorbesc eu cu el. Daca a terminat si Dvs. nu ii dati suplimentar, puteti sa va asteptati sa deranjeze in continuare" O perioada a functionat foarte bine asta, ba chiar a extins si la alti copii care tot asa terminau mult mai repede decat majoritatea si categoric muuuuuult mai repede decat cei 3 batuti in cap. Pana cand, parintii altor copii s-au plans la o sedinta ca de ce acei copii (de top) sunt favorizati si primesc suplimentar fata de copiii lor? WTF??? Adica ai tai nu sunt in stare sa termine rapid ce au de facut, dar te revolti ca altii fac mai mult. Mda, WTF, WTF dar s-a renuntat la treaba aia. Dar i-am zis si i-o lui Frau Rennet sa nu ma mai anunte cand pustiul deranjeaza in conditiile alea.

3. Altădată, m-au sunat de la şcoală că Mihai e violent.

Al meu s-a si batut la scoala. Da ne-au sunat si ne-au spus ca s-a batut. Atat si nimic mai mult. Ce trebuiau sa faca? Normal ca ne-au anuntat dar nu s-a lasat cu etichete. eu sunt convins ca acolo a fost o exagerare. Ori a scolii ori a Emei. Nu pot aprecia. La fel cu alergatul pe holuri. Nu asu voie. Am ras tare de tot. Normal ca NU au voie. Unde au voie??? Dar stii cat de mult se respecta treaba cu nu au voie? Nu au voie...HA HA HA. Pai ce ar trebui sa le spuna: alergati liberi manjilor, mai ales ca pe holurile astea se aluneca ca naiba, dati cu capul de pamant si poi abia asteptam sa apara parintii vostri sa ne stranga de gat.

4. Nemţii mai au o chestie: fac un triaj din clasa a patra spre a cincea şi ţi se spunea dacă mergi mai departe la şcoala de meserii, dacă rămâi cu 8 clase sau dacă ajungi la bacalaureat şi la facultate. Şi chestia asta nu se prea schimbă pe parcurs, chiar dacă tu poate ai avut o explozie hormonală şi-ţi revii pe la 16 ani.

Da este perfect adevarat. Am mai scris despre asta. DAAAR si aici exista nuante.

Si da este unul din punctele mele critice asupra sistemului. De ce? Pentru ca decizia se ia mult prea devreme, si daca in spatele bietului copil nu se afla niste parinti care sa il ajute / sustina iar copilul nu este vreun copil deosebit, inteligent dar care sa si vrea sa invete de el, atunci poate sa fie un pic mai nasol. Plus ca decizia este importanta doar in ideea de a face sau nu facultatea. Si cam cati copii de clasa a 4-a stiu ei daca vor sa faca o facultate si ce e aia. Al nostru a zis ca vrea doar pentru ca stia ca ca eu si soata avem. Bine, nu ca in clasa a 8-a esti mult mai matur, dar cat de cat.

In Germania exista 4 forme de invatamant principale: Gymnasium, Realschule, Hauptschule, Gesamtschule (nu le traduc pentru ca nu au un echivalent in sistemul romanesc).

Important este ca doar la Gimnaziu (clasele 5-12) poti da DIRECT Abitur (Bacalaureat) care sa iti permita sa mergi la facultate. La Gesamtschule faci 13 ani daca vrei Abitur. Inainte si la Gimnaziu tot 13 ani se facea si se discuta daca sa se reintroduca sau nu.
De la Real si Hauptschule e mai dificil, mult mai dificil dar nu imposibil. Trebuie sa faci un an suplimentar, sa dai numeroase diferente si abia dupa aia poti da Bacalaureatul.
Deci nu sunt de acord ca GATA in clasa a 5-a ti s-a hotarat destinul pe vecie. Dar e mai usor daca mergi pe Gimnaziu, in cazul in care vrei facultate.

Pa baza rezultatelor in primii 4 ani de scoala, la final invatatoarea iti da o recomandare pe ce ramura sa apuci, in principal decisiv fiind "Gimnaziu sau NU".
Pana cu cativa ani inainte ca pustiul sa inceapa scoala, recomandarea invatatoarei cam avea caracter de lege. Daca parintii erau contra, puteau depune contestatie si in anumite conditii copilul era totusi acceptat la gimnaziu, dar nu era prea usor.

Apoi s-a schimbat. Recomandarea invatatoarei nu mai este altceva decat o recomandare. Desi, si aici e cam asa: daca de exemplu la un gimnaziu isi depun dosarele 300 de copii pentru 150 de locuri, primii eliminati la triere vor fi cei care nu au primit recomandare de gimnaziu. Dar e un caz extrem si destul de putin realist.

Iti spun totusi, ca statistic vorbind ideea nu era chiar tampita. In scoala primara este foarte lejer. Chiar foarte lejer. Si daca un copil nu face fata in scoala primara, este putin probabil sa faca fata la gimnaziu.

Da, se poate ca un copil sa se "trezeasca" pe parcurs. Cum am zis, e foarte important cine sta in spatele copilului in primii 4 ani de scoala. Daca cineva nu a ajuns la gimnaziu sau Gesamtschule o sa trebuiasca sa o ia pe ocolite dar daca vrea si e ambitios, poate.

Insa si in Romania exista limitari. Decizia se ia in clasa a 8-a. A ajunge sau nu la un liceu bun sau foarte bun. Conteaza extrem de mult pentru viitorul tau.

Gata, ca banuiesc ca ai adormit deja. Sa iti fie invatatura de minte sa ma mai intrebi ceva!